Recensie: Michiel de Ruyter

Hoi!

Afgelopen zaterdag ben ik naar Michiel de Ruyter geweest, een nieuwe Nederlandse film die inmiddels al meer 200.000 bezoekers heeft gehad!

downloadklik op de afbeelding voor de trailer.

Eerlijk gezegd wist ik niet goed wat ik ervan moest verwachten. Ik ben niet zo’n fan van Nederlandse films maar hou wel heel erg van geschiedenis, zoals je misschien wel al eerder hebt gelezen. Ik was niet zo heel erg bekend met het verhaal over Michiel de Ruyter dus ik was erg benieuwd. Lees verder wat ik van de film vond.

Het verhaal is uiteraard gebaseerd op historische feiten hoewel het natuurlijk voor een deel ook geromantiseerd is. De film verteld het verhaal van Michiel de Ruyter, hoe hij admiraal is geworden van de Nederlandse vloot en in die rol slimme strategieën bedacht om andere grootmachten op zee (Engeland en Frankrijk) te verslaan in zeeslagen. Daarnaast wordt ook zijn gezin uitgelicht, zijn vrouw met 4 kinderen is veel alleen thuis aangezien Michiel veel op zee is. Gelukkig krijgt zij hulp van de meid. Grappig detail vond ik, vrij aan het begin van de film, dat de meid melk inschenkt en ze de film bijna stil zetten voor een shot van ‘Het Melkmeisje’ van Vermeer.

De dialogen in de film zijn in modern Nederlands, wat erg prettig kijkt. Ik denk dat veel mensen afhaken als het echt nog het oude Nederlands was. Wat wel jammer is, is het feit dat niet alle dialogen goed te verstaan zijn. Soms wordt iets onduidelijk uitgesproken maar vaker wordt er gepraat terwijl de kanonskogels om de oren vliegen en dat geluid overheerst dan.

Er wordt goed geacteerd en er zitten leuke grapjes in. Een goede Nederlandse film, een echte aanrader!

Heb jij Michiel de Ruyter al gezien? Wat vond je ervan?

Liefs,