Kopenhagen worktrip

Hoi!

Van donderdag 18 tot zondag 21 september ging ik met mijn werk naar Kopenhagen.

IMG_3707Na een ‘normale’ werkdag, liep ik samen met 3 collega’s naar de bushalte om naar het station te gaan. We hadden de hele dag al zitten kletsen over wat we gingen doen en wat we meegenomen hadden in onze koffer. Aangezien we alleen met handbagage reisden, mocht het niet zwaarder zijn dan 12 kilo en al je make-up, shampoo, douchegel moesten allemaal in een zakje van maximaal 1 liter.

Eenmaal op Rotterdam Centraal aten wij een lekkere boterham die we op kantoor klaar gemaakt hadden. Ik had avocado met kipfilet en ham, oude kaas, komkommer. We konden lekker in het zonnetje zitten.
Met de Intercity Direct gingen we naar Schiphol. Ideaal! Hij doet er namelijk maar 30 minuten over!

Op Schiphol hadden we afgesproken bij het meetingpoint op Schiphol Plaza, je weet wel dat rood-wit-geblokte ding. Daar zouden de collega’s uit de vestigingen Groningen en Eindhoven ook naartoe komen. Wachten, wachten, wachten, toch maar even bellen! Bleken zij al bij departures te staan om in te checken, waar zij op ons stonden te wachten.

Het inchecken ging relatief snel voor een groep van 44 man, nog kort de tijd om wat te eten want om 18.35 uur mochten we boarden. Het was super druk bij alle eettentjes, gelukkig had ik al gegeten. Na het lange wachten op het eten was het al snel tijd om naar de gate te lopen. Wat natuurlijk, op de een of andere manier, weer de achterste gate was.

IMG_3712Na het taxiën, wat echt een eeuwigheid leek te duren (collega grapte dat we gewoon rijdend naar Kopenhagen gingen), stegen we eindelijk op. Jongens, wat een herrie! Wij zaten achter de vleugel, redelijk achterin dus dat gebrom van de motoren was de gehele vlucht snoeihard te horen. Helaas was het al donker buiten, dus ondanks mijn windowseat kon ik niet zoveel zien…IMG_3714

Rond 22.30 uur kwamen we aan, doordat we geen ruimbagage hadden konden we in een keer doorlopen. Yeah Schengen, voor geen paspoortcontrole! Bij het hostel aangekomen (woow wat groot) moesten we onze bedden nog opmaken, toen nog 1 drankje gedaan beneden en gauw naar bed! Inmiddels was het 1.30 uur en moesten we op vrijdag om 7.30 uur aan het ontbijt zitten.

Het ontbijt was erg goed. Die Denen maken erg lekker brood! Ook was er yoghurt (in verschillende smaken), melk, ontbijtgranen, fruit en veel verschillende soorten hartig broodbeleg. Voor de zoetekauwen was er volgens mij alleen jam, maar ik redde me prima met de cocopops met melk, fruit en donkerbrood met pompoenpitten met kipfilet (mmm). Ook smeerde ik elke ochtend een paar broodjes voor onderweg. Om 8.30 uur kregen we allemaal een fiets.

IMG_7231Ik was erg blij met de fiets, want het geeft je zoveel vrijheid! Je bent overal veel sneller en je wordt minder moe (ook niet onbelangrijk).

We deden een architectuur-fietsroute. Voornamelijk nieuwe gebouwen, de gids had wel een beetje haast. Ze vertelde kort wat over het gebouw en dan sprong ze weer op de fiets en moesten we allemaal snel volgen anders waren we haar kwijt, hahah!

‘s Middags gingen we shoppen, lekker afterdiner-ijs gegeten, naar de Legowinkel geweest en naar een designwarenhuis: Illums. Wooooowww wat een prachtige spulletjes verkopen ze daar! Wel allemaal redelijk prijzig, dus niets gekocht. Maar lang leve Pinterest voor tips and tricks om huisdecoratie zelf te maken!
‘s Avonds gingen we naar Christiania, een vrijstaat midden in Kopenhagen. Waar alles mag (waaronder drugsgebruik). De wietlucht kwam je dan ook gelijk tegemoet wanneer je de poort binnenliep. Met alle collega’s gingen we dineren. Al het eten was pre-ordered, voor de hoofdgerechten was er vis, vlees en vegetarisch. Helaas was ik overal allergisch voor (stomme chilisaus die op elk gerecht zat) en ook niet al te handig, eerst werd al het vlees (zo ongeveer) aan 1 tafel uitgeserveerd, onze tafel kreeg wat er over was. Helaas voor mij, kreeg ik de vegaschotel. Ik lust bijna alles, behalve champignons, helaas was de vegaschotel een champignontaartje, rijst en een beetje gegrilde courgette en 2 gegrilde cherrytomaatjes. Dit alles lag lekker in een sausje van… Chili. Potdikkie, daar ging mijn bord weer naar de keuken. Ik had nog de hoop dat ik misschien toch een vleesschotel kreeg, maar helaas. Nog steeds de vegaschotel, ditmaal met droge rijst. Dus na mijn voorgerecht (Griekse salade) heb ik alleen de gegrilde groenten gegeten, die best lekker waren.

Na het eten hebben we nog gezongen voor een jarige collega, de jubilarissen gevierd en een kopje thee of koffie gedronken. Sommige collega’s gingen de stad in, ik besloot (met een paar collega’s) terug te gaan naar het hostel en mijn bedje op te zoeken.

Op zaterdag konden we iets langer slapen, na het ontbijt stapten we weer op de fiets om een andere architectuur-route te rijden. We hadden een erg leuke, enthousiaste gids, die erg gepassioneerd was over zijn werk. Helaas was het niet zo warm en veranderden mijn handen steeds meer in ijsklompjes. Na de lunch gingen we naar het strand waar het, verrassend, een stuk warmer was.

Samen met 1 collega, Linda, besloten we met zijn tweeën terug te fietsen naar de stad om te shoppen. Dat terug fietsen was makkelijker gezegd dan gedaan! Maar we hebben het centrum gevonden (na 5 kwartier fietsen over ongeveer 15 km).
In de stad hebben we onze ogen uitgekeken, de Denen zijn erg mooie mensen en modebewust! Alles wat daar nu hip is, kunnen wij ongeveer over 2 jaar in Nederland verwachten, gok ik. Na lang lopen, hadden we 1 ding gekocht (een sjaal), de winkels gingen langzaam dicht en we voelden onze benen en voeten goed. Tijd om te eten en te plassen! Na veel wikken en wegen waar we gingen eten (niet te duur en wat vinden we lekker), gingen we uiteindelijk zitten bij MAX. Een lekkere hamburger met frietjes waar het schilletje van de aardappel nog op zat. We besloten niet op een terrasje te gaan zitten maar om wat drinken en lekkers te kopen bij 7 Eleven en dit mee te nemen naar het hostel. Lekker warm, kletsen met leuke muziek op de achtergrond en wat drinken, dikke prima!
IMG_3726 IMG_3731 IMG_3729 IMG_3732

Om 22.45 uur toch nog naar buiten gegaan voor het vuurwerk van ‘s werelds eerste pretpark Tivoli, maar toen bleek dat dat pas om 23.45 uur begon gingen we terug naar het hostel en naar bed.

Zondag was alweer onze laatste dag, eenmaal wakker heb ik gelijk mijn koffertje ingepakt en mijn bed afgehaald. In de ontbijtzaal was het druk, heeeeel druk. Iedereen moest om 10.00 uur uitchecken en dat was te merken!
De fietsen werden ingeleverd en de activiteiten van de dag werden lopend gedaan. Samen met Linda besloten we om nog snel de stad in te duiken, om vervolgens te wandelen naar het Danish Architecture Centre (DAC)Vanaf daar ging er een rondvaartboot om de architectuur vanaf het water te bekijken en nog op de valreep de Kleine Zeemeermin te bewonderen!
Na het varen hebben we nog voor de laatste keer op een terrasje gezeten met warme chocolademelk. Terug bij het hostel was het tijd om de koffers te pakken om naar het vliegveld te gaan.

Door mijn scoutingachtergrond ben ik inmiddels redelijk praktisch ingesteld, het leek mij dan ook niet handig en haalbaar om in 10 minuten tijd, 40 mensen hun koffer te laten ophalen vanaf de 13e verdieping waar maar 1 pasje voor de deur was. Samen met 3 anderen gingen we naar de 13e, zetten we alle bagage in de lift en zo had iedereen binnen 10 minuten zijn koffer beneden! Op naar het vliegveld!

De douane verliep soepel (ook al moest ik mijn schoenen uit), we hadden nog wat tijd om rond te lopen en te eten (het was iets over 17.00 uur). Als ik reis heb ik eigenlijk nooit echt honger, ik heb gewoon geen behoefte aan eten. Dus bij Starbucks gaf ik mijn laatste kronen uit aan een Caramel Frappuccino en een chocoladekoekje.IMG_3743

Hoewel we niet op tijd konden boarden, kwamen we op tijd aan op Schiphol. Binnen 20 minuten was ik met de Intercity Direct op Rotterdam Centraal, waar vriendlief op mij stond te wachten. Na elkaar even bijgepraat te hebben over het weekend ging ik om 23.30 uur naar bed. Super moe maar met een geweldig leuk en gezellig weekend achter de rug!

Liefs,

Raïsa

About Raïsa

Hoi! Ik ben Raïsa, van justraisa.nl. Dit is mijn persoonlijke blog over alles wat ik leuk vind. Enjoy! Liefs, Raïsa