Fitmom Friday: 5x gezond tijdens de feestdagen

Het is niet altijd makkelijk om gezond te eten en zeker niet tijdens de feestdagen. Je moet jezelf zeker niet van alles verbieden want dat wordt het alleen maar moeilijker… Vandaag deel ik 5 tips hoe je gezond de feestdagen doorkomt!

thumb_IMG_9750_1024De hele maand december zijn er zoveel verleidingen. We beginnen de maand natuurlijk met Sinterklaas, waarvan het snoepgoed al vanaf augustus in de winkel ligt. Vanaf dan gaat het eigenlijk bergafwaarts. Verlate pakjesavond, vervroegde kerst, kerst en Oud & Nieuw. Allemaal gelegenheden waarbij er gegeten wordt en meestal veel. Hoe kom je december door zonder (te veel) kilo’s aan te komen?

  • Kiezen EN delen. Je hoeft niet en taart bij de thee en ‘s middags hapjes bij de borrel. Ik kies meestal of het een of het ander. Kan je het nou echt niet laten staan of vind je het allebei heel erg lekker? Deel het dan! Je kan een paar hapjes taart nemen en de rest delen met je partner of moeder/zus en dan ‘s middags bij de borrel een paar kleine hapjes nemen.
  • Maak een winterse wandeling. Afgelopen week heeft het natuurlijk gesneeuwd, wat het landschap echt prachtig maakt. Ga er gezellig op uit met de familie! Ook zonder sneeuw is het helemaal geen gek idee. Met het koude weer en een winters zonnetje kan je een lekkere wandeling maken en ondertussen echt bijpraten.
  • Het hoeft niet allemaal vet en ongezond, zet bij de borrel en het kerstdiner voldoende groenten op tafel. Stokbrood met kruidenboter is erg lekker maar je raakt er erg snel vol van en het is niet gezond. Door ook komkommer, worteltjes, tomaatjes en paprika op tafel te zetten, krijg je ongemerkt een boel groenten binnen. Bij het kerstdiner kan je gegrilde groenten neerzetten, denk ik hierbij aan courgette, aubergine, wortel en paprika.
  • Drink naast wijn ook genoeg water. Zet op je kersttafel ook karaffen met water neer. Dit is dorstlessend tijdens het eten tegen al zoutige sausjes en het is gezond. Vind je alleen water maar saai? Je kan het een lekker smaakje geven door schijfjes citroen er in te doen of meer winters: sinaasappel en cranberries of schijfjes appel en kaneelstokjes.
  • Iets meer vrije tijd in december? Vergeet dan zeker de sportschool niet. Waarom pas in januari beginnen? Tussen de bedrijven door even je energie kwijt/ energie opdoen in de sportschool. Je kan ondertussen natuurlijk ook gewoon nadenken over wat je op tafel gaat zetten of hoe fantastisch je er uit ziet in je kerstoutfit!

Het belangrijkste is dat je lekker in je vel zit tijdens de feestdagen en dat je ervan geniet. Dus vergeet dat zeker niet!

Wat zijn jouw tips om gezond en fit december door te komen? Laat het me weten in de comments hieronder!

Liefs,

Raïsa

About Raïsa

Hoi! Ik ben Raïsa, van justraisa.nl. Dit is mijn persoonlijke blog over alles wat ik leuk vind. Enjoy! Liefs, Raïsa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *